Kategorie

Kantor On-line

Malarstwo gdańskie 1945-1959. Ludzie, słowa i obrazy

Malarstwo gdańskie 1945-1959. Ludzie, słowa i obrazy

Zakres przedmiotowy określa podtytuł opracowania, nawiązujący do książki Juliusza Starzyńskiego wydanej w 1958 roku.

Więcej szczegółów


20,00 zł

30 inne produkty z tej samej kategorii:

Autor: Elżbieta Kal

Opis: Zakres przedmiotowy określa podtytuł opracowania, nawiązujący do książki Juliusza Starzyńskiego wydanej w 1958 roku. Do podjęcia bliższych badań skłania również dowolność terminologiczna, a nawet – rzec można – pewna beztroska w stosowaniu pojęć z zakresu strategii artystycznej, tj. metody działania, jak szkoła czy grupa, z określeniami sopocki i gdański, a nawet łącznie sopocko-gdański. Wśród zagadnień polemicznych sporo miejsca zająć musiał więc problem „szkoły sopockiej”; obrana perspektywa i metoda pozwala na uchwycenie tego i innych zagadnień in statu nascendi, w momencie powstania i kolejnych przeobrażeń. Zagadnieniem godnym większej uwagi jest udział gdański w wystawie w Arsenale w 1955 roku, a także następna faza twórczości do roku 1959. Dla pełnego obrazu zjawiska należało uwzględnić np. etap figuralnych kompozycji w malarstwie Pągowskiej, Jackiewicza, Zabłockiego i Usarewicza czy próby taszyzmu podejmowane przez Pietkiewicza. Ten etap, pokrywający się z okresem odwilży, w malarstwie gdańskim prowadził do momentu, w którym – jak się utrzymuje – głównie wpływ Piotra Potworowskiego wskazał kierunek nowoczesnych poszukiwań. Dla części malarzy – nawet niebiorących w niej bezpośrednio udziału, a których twórczość osiągnęła już pewną fazę krystalizacji – „Wystawa 28” stanowiła symboliczny moment, po którym ewolucja twórczości postępowała już bez znaczących nawrotów do kompromisowej formuły, kontynuując etap sprzed 1950 roku. W przypadku innych, zwłaszcza z pokolenia Arsenału, przekroczenie granicy przejściowego etapu poszukiwań katalizował i ukierunkował bezpośrednio bądź pośrednio Potworowski, który przybył w 1958 roku do Polski w związku z wystawą swoich prac także w Sopocie, a następnie podjął pracę pedagogiczną w gdańskiej i poznańskiej PWSSP. Istotne, że decyzję o zamknięciu pewnego etapu podjęli sami artyści-uczestnicy „Wystawy 28”. Obraz całości byłby niepełny, zwłaszcza w drugim okresie objętym opracowaniem, bez uwzględnienia aktywności okołomalarskiej, np. pierwszych sopockich Festiwali Sztuk Plastycznych i następnie odbywanych w ich ramach przeglądów młodego malarstwa, z towarzyszącymi im pierwszymi jazzowymi koncertami, działalności kabaretów studenckich Wybrzeża: Bim-Bomu, Co To?, Cyrku Rodziny Afanasjew, którym pewną odmienność zapewniły udział i twórcza inicjatywa malarzy . Praca jest próbą spojrzenia w przyjętych ramach czasowych na malarstwo gdańskie jako zjawisko złożone, osadzone w kontekście życia plastycznego kraju i faktów pozaartystycznych, z którymi wiązała je określona zależność. Szkielet konstrukcyjny stanowią wystawy indywidualne prac malarzy trójmiejskich, wystąpienia grupowe, przeglądy okręgowe i ogólnopolskie z ich udziałem w latach 1945-59. Wiele uwagi poświęcam ówczesnej teorii i krytyce związanej z tymi wydarzeniami. Lata 1945-59 były okresem burzliwych dyskusji, które towarzysząc dziejowym zakrętom nie tylko przydawały swoistego wyrazu faktom artystycznym, ale nierzadko je stymulowały. 
(Ze Wstępu)

 

 



Więcej gadżetów i pamiątek na... Regionalia Słowińskie



  • Format: B5
  • Ilustracje / zdjęcia: 38 kolorowych ilustracji
  • ISBN/ISSN: 978-83-7467-074-6
  • Objętość: 234 strony
  • Wydanie: Słupsk, 2009

Brak komentarzy klienta.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Proszę sie zalogować.

Koszyk  

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Koszyk Realizuj zamówienie

Nowe produkty

Brak nowych produktów na tą chwilę