Kategorie

Kantor On-line

Witkacy Album

Album prezentuje najważniejsze prace Witkacego, jednego z najbardziej nowatorskich i niezwykłych malarzy polskich, podzielone na okresy twórczości artysty. Tekst znanego witkacologa – dr Anny Żakiewicz – prowadzi czytelnika przez koleje losu Witkacego i wprowadza w świat wyobraźni artystycznej twórcy.

Więcej szczegółów

Obniżka ceny!
60,80 zł

76,00 zł

(cena obniżona o 20 %)

Stan: Tego produktu brak w magazynie

29 inne produkty z tej samej kategorii:

Autor: Anna Żakiewicz

Proj. graf.: prof. Lech Majewski

Tłumaczenie: Jessica Taylor-Kucia

Wersja językowa: polsko - angielska

Recenzja - Patrycja Nikiel: Jeśli o rzeczywistość chodzi, to dlaczego nie mogę właśnie pięciu, czy sześciu rzeczywistości łupnąć w jednym obrazie? (1) - polemizował kiedyś z Leonem Chwistkiem. Zbuntowany, kontrowersyjny, utalentowany i nieprzewidywalny - czyż nie tak właśnie można opisać autora powyższego cytatu - Stanisława Ignacego Witkiewicza, będącego jedną z najbarwniejszych, a jednocześnie najbardziej znanych postaci polskiej sceny artystycznej początku XX w.? Bez wątpienia tak!

Jego twórczość - złożona i skomplikowana w równym stopniu jak jego osobowość- wielokrotnie poddawana była interpretacjom i badaniom. Ciągle jednak w literaturze brakowało nowych, wyczerpujących i dobrze zilustrowanych opracowań dotyczących działalności plastycznej Witkacego, które mogłyby dostarczyć najważniejszych informacji zainteresowanym czytelnikom zza granicy. Również z myślą o nich powstał wchodzący na rynek dwujęzyczny album pt. „Witkacy” autorstwa znanej witkacolożki- Anny Żakiewicz.

Autorka przybliża osobę Stanisława Ignacego Witkiewicza, ewolucje zachodzące w jego wnętrzu i sztuce, przedstawiając wszystko na szerokim tle przemian politycznych, społecznych, czy artystycznych. Prowadzi czytelnika przez zawiłe życie artysty od dzieciństwa, przez narodziny indywidualności i świadomości artystycznej aż po dojrzałą twórczość, zwracając przy tym uwagę na przełomowe zdarzenia mające wpływ na stan psychiczny Witkacego i znajdujące odzwierciedlenie w jego dziełach sztuki. Tekst napisany w swobodnym, przystępnym języku zawiera najistotniejsze fakty ułożone w logiczną i zwięzłą całość.

Treść książki urozmaicają nie tylko liczne cytaty pochodzące z korespondencji, relacji i wypowiedzi przyjaciół czy rodziny, ale także bogate opisy dzieł. Szata graficzna albumu zaprojektowana przez profesora ASP w Warszawie- Lecha Majewskiego, umożliwia ich bezpośrednie zestawienie z dużymi, starannie dobranymi reprodukcjami obrazów, umiejscowionymi zawsze w pobliżu czytanego tekstu. Dzięki temu czytelnik otrzymuje całościowy, klarowny i uporządkowany zarys twórczości Witkacego, o której sam artysta mówił: Rozumiem właśnie twórczość nie jako produkowanie tej idiotycznej, nikomu niepotrzebnej tak zwanej "czystej formy" i nie jako odwalanie rzeczywistości, tylko jako stwarzanie rzeczywistości nowej, do której uciec można od tej, której mamy dosyć po same gardła... » (2). Być może to tutaj leży źródło mnogości wątków jego działalności artystycznej, w której znaleźć można zarówno nietypowe fotografie, jak i pastelowe obrazy przepełnione wizjami demonicznych kobiet, czy portrety zawierające zagadkowe podpisy związane z rodzajem i ilością spożytych przez niego substancji odurzających. Bez względu na to, co przedstawiał, zawsze pozwalał sobie na szczyptę wolności, bo jak sam twierdził: Jest się choćby w niekontrolowanych myślach swych takim, jakim się jest naprawdę, i nie trzeba żałować tej odrobiny swobody, jaką się ma w tym potwornym więzieniu, jakim jest świat i sam człowiek dla siebie (3). W zestawieniu licznych autoportretów Witkacego nietrudno odnaleźć ślady ciemniejszej strony jego osobowości, drugiej jaźni mającej w sobie coś z nieprzewidywalnego szaleńca. Podobne cechy noszą portrety upamiętnianych przez niego osób z towarzyszącymi im nieraz atrybutami. Wszystko to sprawia, że twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza nabiera nietuzinkowego, ekspresyjnego charakteru, bo jak powiedział: Lepiej jednak skończyć nawet w pięknym szaleństwie niż w szarej, nudnej banalności i marazmie (4).

Nieważne czy to granica między obłędem i rzeczywistością, czy umiejętność szokowania publiki, czy ekscentryczna osobowość - bez wątpienia istnieje coś, co dodaje Witkacemu magnetyzmu. Zainteresowanych jego sztuką czytelników przyciągnąć powinny jego własne słowa:

Idź książeczko między ludzi
Idź i myśli piękne budź
A gdy myśl się piękna zbudzi
Sama zarżnie wszelką chuć.

S.I. Witkiewicz, Nienasycenie


(1) S.I. Witkiewicz Krytyka teorii sztuki Leona Chwistka [w:] Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, Warszawa 2002, s. 319.
(2) S.I. Witkiewicz, Nienasycenie, źródło cytatu: citata.ovh.org/?act=cytat-3044
(3) S. I. Witkiewicz, Szewcy i inne dramaty, źródło cytatu: lubimyczytac.pl/cytat/4614
(4) S.I. Witkiewicz, Z wierszy do Tymbciów, źródło dostępu: wroblewg.w.interia.pl/teksty/tymbcio.htm



 

Więcej informacji o Największej na świecie kolekcji Witkacego w Słupsku...

 

 



Więcej gadzetów i pamiątek na... Regionalia Słowińskie



  • Format: 240 x 300 mm
  • Wydanie: I, 2012
  • Oprawa: twarda
  • Objętość: 128 stron
  • ISBN/ISSN: 978-83-7576-153-5
  • Ilustracje / zdjęcia: 110 zdjęć

Brak komentarzy klienta.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Proszę sie zalogować.

Koszyk  

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Koszyk Realizuj zamówienie

Nowe produkty

Brak nowych produktów na tą chwilę